Referencias

  1. Accordino, D., Accordino, M., & Slaney, R. (2000). An investigation of perfectionism, mental health, achievement, and achievement motivation in adolescents. Psychology in the Schools, 37(6), 535-545. doi: 10.1002/1520-6807(200011)37:63.0.CO;2-O
  2. Adler, A. (1956). The neurotic disposition. In H. Ansbacher & R. Ansbacher (Eds.), The individual psychology of Alfred Adler (pp. 239-262). New York: Harper.
  3. Aguilar, L., & Castellanos, M. (2015). Adaptación y validación de una escala de perfeccionismo infantil en niños venezolanos (Tesis de licenciatura). Universidad Central de Venezuela, Caracas.
  4. Aguirre, G. (2004). MACI. Inventario clínico para adolescentes de Millon. Manual. Madrid: TEA Ediciones.
  5. Akay, S. (2013). The effects of Adlerian play therapy on maladaptive perfectionism and anxiety in children (Tesis doctoral, University of North Texas). Recuperada de http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc500041/
  6. Al Sayed, G., & Robledo, P. (2010). Perfectionism and self concept among primary school children in Egypt. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1099-1114. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/22/english/Art_22_460.pdf
  7. Alden, L., Bieling, P., & Wallace, S. (1994). Perfectionism in an interpersonal context: A self-regulation analysis of dysphoria and social anxiety. Cognitive Therapy and Research, 18(4), 297-316. doi: 10.1007/BF02357507
  8. Ammaniti, M., Lucarelli, L., Cimino, S., D'Olimpio, F., & Chatoor, I. (2012). Feeding disorders of infancy: A longitudinal study to middle childhood. International Journal of Eating Disorders, 45(2), 272-280. doi: 10.1002/eat.20925
  9. Arana, F., Keegan, E., & Rutsztein, G. (2009). Adaptación de una medida multidimensional de  perfeccionismo: la Almost Perfect Scale-Revised (APS-R). Un estudio preliminar sobre sus propiedades psicométricas en una muestra de estudiantes universitarios argentinos. Evaluar, 9, 35-53. Recuperado de http://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/463
  10. Arana, F., Scappatura, M., Lago, A., & Keegan, E. (2007). Perfeccionismo adaptativo y desadaptativo y malestar psicológico en estudiantes universitarios argentinos: un estudio exploratorio utilizando el APS-R. En S. Slapak (Presidencia), Memorias de las XIV Jornadas de Investigación - III Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (Tomo I, pp. 24-25). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
  11. Arana, F., Scappatura, M., Miracco, M., Elizathe, L., Rutsztein, G., & Keegan, E. (2009). Un estudio sobre perfeccionismo en estudiantes universitarios argentinos: resultados preliminares en estudiantes de psicología. Anuario de Investigaciones, 16, 17-24. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/anuinv/v16/v16a01.pdf
  12. Ashby, J., Kottman, T., & Martin, J. (2004). Play therapy with young perfectionists. International Journal of Play Therapy, 13(1), 35-55. doi: 10.1037/h0088884
  13. Atkinson, L., Quarrington, B., Cyr., & Atkinson, F. (1989). Differential classification in school refusal. British Journal of Psychiatry, 155(2), 191-195. doi: 10.1192/bjp.155.2.191
  14. Barrow, J., & Moore, C. (1983). Group interventions with perfectionistic thinking. The Personnel and Guidance Journal, 61(10), 612-615. doi: 10.1111/j.2164-4918.1983.tb00008.x
  15. Beck, A., Freeman, A., Pretzer, J., Davis, D., Fleming, B., Ottaviani, R.,... Trexler, L. (1990). Cognitive therapy of personality disorders. New York: Guilford Press.
  16. Beck, J. (1995). Terapia cognitiva: conceptos básicos y profundización. Barcelona: Gedisa.
  17. Belavić, I. (2006). Povezanost perfekcionizma, anksioznosti i depresivnosti kod djece (Tesis de posgrado, Universidad de Zagreb, Croacia). Recuperada de https://bib.irb.hr/prikazi-rad?&rad=269763
  18. Bento, C., Pereira, A., Maia, B., Marques, M., Soares, M., Bos, S.,... Macedo, A. (2010). Perfectionism and eating behaviour in Portuguese adolescents. European Eating Disorder Review, 18(4), 328-337. doi: 10.1002/erv.981
  19. Bento, C., Pereira, A., Saraiva, J., & Macedo, A. (2014). Children and Adolescent Perfectionism Scale: Validation in a Portuguese adolescent sample. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(2), 228-232. doi: 10.1590/1678-7153.201427203
  20. Blatt, S. (1995). The destructiveness of perfectionism. Implications for de treatment of depression. American Psychologist, 50(12), 1003-1020. doi: 10.1037/0003-066X.50.12.1003
  21. Boergers, J., Spirito, A., & Donaldson, D. (1998). Reasons for adolescent suicide attempts: Associations with psychological functioning. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37(12), 1287-1293. doi: 10.1097/00004583-199812000-00012
  22. Burns, D. (November, 1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, 14(6), 34-52.
  23. Caelian, C. (2005). The role of perfectionism and stress in the suicidal behaviour of depressed adolescents (Tesis doctoral, University of British Columbia, Vancouver, Canada). Recuperada de https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0092288
  24. Caro, I. (2009). Manual teórico-práctico de psicoterapias cognitivas. (2a ed.). Bilbao: Desclée de Brouwer.
  25. Carrasco, A., Belloch, A., & Perpiñá, C. (2010). La evaluación del perfeccionismo: utilidad de la Escala Multidimensional de Perfeccionismo en población española. Análisis y Modificación de Conducta, 36(153), 49-65. Recuperado de http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/amc/article/view/1225
  26. Castro, J., Gila, A., Gual, P., Lahortiga, F., Saura, B., & Toro, J. (2004). Perfectionism dimensions in children and adolescents with anorexia nervosa. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 35(5), 392-398. doi: 10.1016/j.jadohealth.2003.11.094
  27. Castro, J., Toro, J., Salamero, M., & Guimerá, E. (1991). The Eating Attitudes Test: Validation of the Spanish version. Evaluación Psicológica, 7(2), 175-189.
  28. Castro-Fornieles, J., Gual, P., Lahortiga, F., Gila, A., Casula, V., Fuhrmann, C.,... Toro, J. (2007). Self-oriented perfectionism in eating disorders. International Journal of Eating Disorders, 40(6), 562-568. doi: 10.1002/eat.20393
  29. Casullo, M. (1994). Comportamiento suicida adolescente. Epidemiología y prevención. En S. Quiroga (Ed.), Patologías de la autodestrucción en la adolescencia (pp. 121-143). Buenos Aires: Kargieman.
  30. Casullo, M. (1998). Adolescentes en riesgo: identificación y orientación psicológica. Buenos Aires: Paidós.
  31. Casullo, M. (2004). Ideaciones y comportamientos suicidas en adolescentes: una urgencia social. Anuario de Investigaciones, 12, 173-182. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/anuinv/v12/v12a17.pdf
  32. Cook, L. (2012). The influence of parent factors on child perfectionism: A cross-sectional study (Tesis doctoral, University of  Nevada, Las Vegas). Recuperada de http://digitalscholarship.unlv.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2552&context=thesesdissertations
  33. Cox, B., Enns, M., & Clara, I. (2002). The multidimensional structure of perfectionism in clinical distressed and college student samples. Psychological Assessment, 14(3), 365-373. doi: 10.1037//1040-3590.14.3.365
  34. Chang, E. (2000). Perfectionism as a predictor of positive and negative psychological outcomes: Examining a mediational model in younger and older adults. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 18-26. doi: 10.1037/0022-0167.47.1.18
  35. Darbouze-Bonyeme, N. (2014). Gender differences on two dimensions of perfectionism among gifted children (Tesis de maestría, Université de Montréal, Quebec, Canada). Recuperada de https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/10643
  36. Delisle, J. (1990). The gifted adolescent at risk: Strategies and resources for suicide prevention among gifted youth. Journal of Education of the Gifted, 13(3), 212-228. doi: 10.1177/016235329001300303
  37. Dixon, F., Lapsley, D., & Hanchon, T. (2004). An empirical typology of perfectionism in gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 48(2), 95-106. doi: 10.1177/001698620404800203
  38. Donaldson, D., Spirito, A., & Farnett, E. (2000). The role of perfectionism and depressive cognitions in understanding the hopelessness experienced by adolescent suicide attempters. Child Psychiatry and Human Development, 31(2), 99-111. doi: 10.1023/A:1001978625339
  39. Douilliez, C., & Hénot, E. (2013). Mesures du perfectionnisme chez l'adolescent: validation des versions francophone de deux questionnaires. Canadian Journal of Behavioural Sciences, 45(1), 64-71.
  40. Elizathe, L., Arana, F., Murawski, B., & Rutsztein, G. (2009). Trastornos alimentarios en niños y su relación con la insatisfacción con la imagen corporal y perfeccionismo: estado del arte. En S. Slapak (Presidencia), Memorias del I Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología - XVI Jornadas de Investigación - V Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (Tomo I, pp. 34-36). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
  41. Elizathe, L., Murawski, B., Custodio, J., & Rutsztein, G. (2012). Riesgo de trastorno alimentario en niños escolarizados de Buenos Aires: su asociación con perfeccionismo. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 3, 106-120. Recuperado de http://journals.iztacala.unam.mx/index.php/amta/article/view/226
  42. Elizathe, L., Murawski, B., Lievendag, L., Diez, M., Barrios, R., Cruz, G., & Rutsztein, G. (2011). Riesgo de trastorno alimentario y perfeccionismo en niños y niñas escolarizados. En N. Cervone (Presidencia), Memorias del III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología - XVIII Jornadas de Investigación - VII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (p. 293). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
  43. Elliot, A., & McGregor, H. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519. doi: 10.1037/0022-3514.80.3.501
  44. Fairburn, C., Cooper, Z., Doll, H., & Welch, S. (1999). Risk factors for anorexia nervosa: Three integrated case-control comparisons. Archives of General Psychiatry, 56(5), 468-476. doi: 10.1001/archpsyc.56.5.468
  45. Fairburn, C., Welch, S., Doll, H., Davies, B., & O'Connor, M. (1997). Risk factors for bulimia nervosa: A community-based case-control study. Archives of General Psychiatry, 54(6), 509-517.
  46. Faust, J. (1987). Correlates of the drive for thinness in young female adolescents. Journal of Clinical Child Psychology, 16(4), 313-319. doi: 10.1207/s15374424jccp1604_4
  47. Fedewa, B., Burns, L., & Gomez, A. (2005). Positive and negative perfectionism and the shame/guilt distinction: Adaptive and maladaptive characteristics. Personality and Individual Differences, 38(7), 1609-1619. doi: 10.1016/j.paid.2004.09.026
  48. Flett, G., & Hewitt, P. (2002). Perfectionism: Theory, research, and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.
  49. Flett, G., Hewitt, P., Boucher, D., Davidson, L., & Munro, I. (2000). The Child-Adolescent Perfectionism Scale: Development, validation, and association with adjustment. Unpublished manuscript, University of British Columbia, Vancouver, Canada.
  50. Flett, G., Hewitt, P., Oliver, J., & Macdonald, S. (2002). Perfectionism in children and their parents: A developmental analysis. In G. Flett & P. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 89-132). Washington, DC: American Psychological Association.
  51. Fong, R. (2012). Perfectionism, social connectedness, and academic self-efficacy in average and academically talented primary school students in Hong Kong (Tesis doctoral). The University of Hong Kong, Pok Fu Lam.
  52. Fong, R., & Yuen, M. (2011). Perfectionism in Chinese Elementary School Students: Validation of the Chinese Adaptive/Maladaptive Perfectionism Scale. Talent Development & Excellence, 3(2), 203-213. Recuperado de https://moodle.ied.edu.hk/pluginfile.php/421918/mod_resource/content/0/_2011_Perfectionism_in_Chinese_elementary_school_students.pdf
  53. Franco, K., Mancilla-Díaz, J., Vázquez, R., Álvarez, G., & López, X. (2010). Estructura factorial y consistencia interna de la Escala Multidimensional de Perfeccionismo. Revista Mexicana de Psicología, 27(2), 143-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016324003
  54. Freudenstein, O., Valevski, A., Apter., A., Zohar, A., Shoval, G., Nahshoni, E.,... Zalsman, G. (2012). Perfectionism, narcissism, and depression in suicidal and nonsuicidal adolescent inpatients. Comprehensive Psychiatry, 53(6), 746-752. doi: 10.1016/j.comppsych.2011.08.011
  55. Friedberg, R., & McClure, J. (2005). Práctica clínica de terapia cognitiva con niños y adolescentes. Conceptos esenciales. Barcelona: Paidós.
  56. Frost, R., Heimberg, R., Holt, C., Mattia, J., & Neubauer, A. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14(1), 119-126. doi: 10.1016/01918869(93)90181-2
  57. Frost, R., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. doi: 10.1007/BF01172967
  58. Garner, D., & Garfinkel, P. (1979). The Eating Attitudes Test: An index of the symptoms of  anorexia nervosa. Psychological Medicine, 9(2), 273-279. doi: 10.1017/S0033291700030762
  59. Garner, D., Olmstead, M., & Polivy, J. (1983). Development and validation of a multidimensional Eating Disorder Inventory for anorexia nervosa and bulimia. International Journal of Eating Disorders, 2(2), 15-34. doi: 10.1002/1098-108X(198321)2:23.0.CO;2-6
  60. Gaudreau, P. (2012). A methodological note on the interactive and main effects of dualistic personality dimensions: An example using the 2x2 model of perfectionism. Personality and Individual Differences, 52(1), 26-31. doi: 10.1016/j.paid.2011.08.022
  61. Gaudreau, P., & Thompson, A. (2010). Testing a 2x2 model of dispositional perfectionism. Personality and Individual Differences, 48(5), 532-537. doi: 10.1016/j.paid.2009.11.031
  62. Gaudreau, P., & Verner-Filion, J. (2012). Dispositional perfectionism and well-being: A test of the 2x2 model of perfectionism in the sport domain. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(1), 29-43. doi: 10.1037/a0025747
  63. Gilman, R., Ashby, J., Sverko, D., Florell, D., & Varjas, K. (2005). The relationship between perfectionism and multidimensional life satisfaction among Croatian and American youth. Personality and Individual Differences, 39(1), 155-166. doi: 10.1016/j.paid.2004.12.014
  64. Gonzálvez, C., Vicent, M., Inglés, C., Lagos-San Martín, N., García-Fernández, J., & Martínez-Monteagudo, M. (abril, 2015). Diferencias en perfeccionismo socialmente prescrito en función del rechazo escolar. Trabajo presentado en el XXII Congreso Internacional INFAD de Psicología, Kalamata, Grecia.
  65. Hamachek, D. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology: A Journal of Human Behavior, 15(1), 27-33.
  66. Heron, J., & Leheup, R. (1984). Happy families? British Journal of Psychiatry, 145, 136-138. doi: 10.1192/bjp.145.2.136
  67. Hewitt, P., & Flett, G. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470. doi: 10.1037/0022-3514.60.3.456
  68. Hewitt, P., & Flett, G. (2002). Perfectionism and stress enhancement, perpetuation, anticipation, and generation in psychopathology. In G. Flett & P. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 742-775). Washington, DC: American Psychological Association.
  69. Hewitt, P., & Flett, G. (2004). Multidimensional Perfectionism Scale (MPS): Technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  70. Hewitt, P., Caelian, C., Chen, C., & Flett, G. (2014). Perfectionism, stress, daily hassles, hopelessness, and suicide potential in depressed psychiatric adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36(4), 663-674. doi: 10.1007/s10862-014-9427-0
  71. Hewitt, P., Caelian, C., Flett, G., Sherry, S., Collins, L., & Flynn, C. (2002). Perfectionism in children: Associations with depression, anxiety, and anger. Personality and Individual Differences, 32(6), 1049-1061. doi: 10.1016/S0191-8869(01)00109-X
  72. Hewitt, P., Flett, G., Besser, A., Sherry, S., & McGee, B. (2003). Perfectionism is multidimensional: A reply to Shafran, Cooper and Fairburn (2002). Behaviour Research and Therapy, 41(10), 1221-1236. doi: 10.1016/S0005-7967(03)00021-4
  73. Hewitt, P., Flett, G., Sherry, S., Habke, M., Parkin, M., Lam, R.,... Stein, M. (2003). The interpersonal expression of perfection: Perfectionistic self-presentation and psychological distress. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1303-1325. doi: 10.1037/0022-3514.84.6.1303
  74. Hewitt, P., Newton, J., Flett, G., & Callander, L. (1997). Perfectionism and suicide ideation in adolescent psychiatric patients. Journal of Abnormal Child Psychology, 25(2), 95-101. doi: 10.1023/A:1025723327188
  75. Hollender, M. (1965). Perfectionism. Comprehensive Psychiatry, 6(2), 94-103. doi: 10.1016/S0010-440X(65)80016-5
  76. Horney, K. (1937). The neurotic personality of our time. New York: Norton.
  77. Horney, K. (1950). Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. New York: Norton.
  78. Irala, J., Cano-Prous, A., Lahortiga-Ramos, F., Gual-García, P., Martínez-González, M., & Cervera-Enguix, S. (2008).Validación del cuestionario Eating Attitudes Test (EAT) como prueba cribado de trastornos de la conducta alimentaria en la población general. Medicina Clínica, 130(13), 487-491. doi: 10.1157/13119489
  79. Juster, H., Heimberg, R., Frost, R., Holt, C., Mattia, J., & Faccenda, K. (1996). Social phobia and perfectionism. Personality and Individual Differences, 21(3), 403-410. doi: 10.1016/0191-8869(96)00075-X
  80. Klibert, J., Langhinrichsen-Rohling, J., & Saito, M. (2005). Adaptive and maladaptive aspects of self-oriented versus socially prescribed perfectionism. Journal of College Student Development, 46(2), 141-156. doi: 10.1353/csd.2005.0017
  81. Kottman, T., & Ashby, J. (2000). Perfectionistic children and adolescents: Implications for school counselors. Professional School Counseling, 3(3), 182-188.
  82. Lazarus, R., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.
  83. Lega, L. (1991). La terapia racional-emotiva: una conversación con Albert Ellis. En V. Caballo (Ed.), Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta (pp. 475-492). Madrid: Siglo XXI.
  84. Liebman, W. (1978). Recurrent abdominal pain in children: A retrospective study of 119 patients. Clinical Pediatrics, 17(2), 149-153.
  85. Lombardi, D., Florentino, M., & Lombardi, A. (1998). Perfectionism and abnormal behavior. Journal of Individual Psychology, 54(1), 61-71.
  86. López, S., & Rodríguez-Arias, J. (2010). Factores de riesgo y de protección en el consumo de drogas en adolescentes y diferencias según edad y sexo. Psicothema, 22(4), 568-573. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3768
  87. Lozano, L., García, E., Lozano, L., Martín, M., & Pedrosa, I. (noviembre, 2008a). El efecto de la desesperanza infantil en la depresión y en el rendimiento académico. Trabajo presentado en el II Symposium Internacional sobre Psicología Clínica y de la Salud, Granada, España. Resumen recuperado de http://www.funveca.org/PDFs/Avances2008.pdf
  88. Lozano, L., García, E., Lozano, L., Martín, M., & Pedrosa, I. (noviembre, 2008b). ¿Existe relación entre la tríada cognitiva negativa de Beck y la depresión en los niños? II Symposium Internacional sobre Psicología Clínica y de la Salud, Granada, España. Resumen recuperado de http://www.funveca.org/PDFs/Avances2008.pdf
  89. Lozano, L., García, E., Martín, M., & Lozano, L. (2012). Desarrollo y validación del Inventario de Perfeccionismo Infantil (I.P.I.). Psicothema, 24(1), 149-155. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3992
  90. Lozano, L., Lozano, L., Martín, M., & García-Cueto, E. (julio, 2010). Influencia de variables afectivas y cognitivas en el rendimiento académico. Trabajo presentado en el VII Congreso Iberoamericano de Psicología, Asturias (Oviedo), España.
  91. Lozano, L., Llanos, A., Lozano, L., & Valor-Segura, I. (2014a). El efecto del perfeccionismo infantil en la aparición de sintomatología internalizada. En M. Ramiro & T. Ramiro-Sánchez (Comp.), VII Congreso Internacional y XII Nacional de Psicología Clínica (p. 276). Sevilla, España: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
  92. Lozano, L., Llanos, A., Lozano, L., & Valor-Segura, I. (2014b). El perfeccionismo en el desarrollo de la sintomatología ansiosa y depresiva en la infancia. En M. Ramiro & T. Ramiro-Sánchez (Comp.), VII Congreso Internacional y XII Nacional de Psicología Clínica (p. 275). Sevilla, España: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
  93. Lozano, L., Valor-Segura, I., & Lozano, L. (2015). Could a perfectionism context produce unhappy children? Personality and Individual Differences, 80, 12-17. doi: 10.1016/j.paid.2015.01.022
  94. Lozano, L., Valor-Segura, I., Llanos, A., & Lozano, L. (2014). Efectos del perfeccionismo infantil sobre la inteligencia y el rendimiento académico. En A. Romero, T. Ramiro-Sánchez & M. Paz (Coord.), Libro de Actas del II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo (p. 178). Granada, España: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
  95. Mancilla, A., Vázquez, R., Mancilla-Díaz, J., Amaya, A., & Alvarez, G. (2012). Body dissatisfaction in children and preadolescents: A systematic review. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 3(1), 62-79. Recuperado de http://journals.iztacala.unam.mx/index.php/amta/article/view/212
  96. Mandel, H., & Marcus, S. (1988). The psychology of underachievement: Differential diagnosis and differential treatment. Toronto: Wiley.
  97. McVey, G., Pepler, D., Davis, R., Flett, G., & Abdolell, M. (2002). Risk and protective factors associated with disordered eating during early adolescence. Journal of Early Adolescence, 22(1), 75-95. doi: 10.1177/0272431602022001004
  98. Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J., & Fernández-Río, J. (2014). El modelo de perfeccionismo disposicional 2x2 en la adolescencia: una comprobación en el contexto de la Educación Física. Universitas Psychologica, 13(4), 1333-1344. doi: 10.11144/Javeriana.UPSY13-4.mpda
  99. Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J., & Fernández-Río, J. (2015a). Perfeccionismo, afectividad y satisfacción con la vida en Educación Física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11(41), 297-304. doi: 10.5232/ricyde2015.04107
  100. Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J., & Fernández-Río, J. (2015b). Perfeccionismo, metas de logro 2x2 y regulaciones motivacionales en el contexto de la Educación Física. Aula Abierta, 43(1), 18-25. doi: 10.1016/j.aula.2014.09.001
  101. Miloseva, L., & Vukosavljevic-Gvozden, T. (2014). Perfectionism dimensions in children: Association with anxiety and depression. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 78-91. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.332
  102. Miracco, M., Scappatura, M., Traiber, L., De Rosa, L., Arana, F., Lago, A.,... Keegan, E. (2012). Perfeccionismo en la universidad: talleres psicoeducativos, una intervención preventiva. En N. Cervone (Presidencia), Memorias del IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología - XIX Jornadas de Investigación - VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (pp. 102-106). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
  103. Morán, M., & García, M. (abril, 2015). Acoso escolar: relación con sentimiento de soledad y perfeccionismo positivo en adolescentes españoles. Trabajo presentado en el XXII Congreso Internacional INFAD de Psicología, Kalamata, Grecia.
  104. Moss, H. (2011). Body dissatisfaction in adolescents with eating disorders: Associations with maladaptive perfectionism and anxiety (Tesis de maestría, University of Canterbury, UK). Recuperada de http://ir.canterbury.ac.nz/handle/10092/6674
  105. Nicoll, M. (2007). Structured leisure and adolescent adjustment (Tesis doctoral, University of Saskatchewan, Canada). Recuperada de http://ecommons.usask.ca/handle/10388/etd-12312007-122751
  106. Nicholls, D., Lynn, R., & Viner, R. (2011). Childhood eating disorders: British national surveillance study. The British Journal of Psychiatry, 198(4), 295-301. doi: 10.1192/bjp.bp.110.081356
  107. Nobel, R. (2007). Perfectionism in school-age children experiencing symptoms of depression and anxiety: Characterization and relationship to treatment outcomes. Toronto: University of Toronto.
  108. Öngen, D. (2009). The relationship between perfectionism and multidimensional life satisfaction among high school adolescents in Turkey. Journal of Multicultural Counseling and Development, 37(1), 52-64. doi: 10.1002/j.2161-1912.2009.tb00091.x
  109. Oros, L. (2003). Medición del perfeccionismo infantil: desarrollo y validación de una escala para niños de 8 a 13 años de edad. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 16(2), 99-112. Recuperado de http://www.aidep.org/03_ridep/R16/R166.pdf
  110. Oros, L. (2005). Implicaciones del perfeccionismo infantil sobre el bienestar psicológico: orientaciones para el diagnóstico y la práctica clínica. Anales de Psicología, 21(2), 294-303. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/view/26951
  111. Oros, L., Iuorno, O., & Serppe, M. (abril, 2014). Correlatos afectivos y sociales del perfeccionismo infantil. Trabajo presentado en el I Congreso Internacional de Psicología y IV Congreso Nacional de Psicología: "Ciencia y Profesión", Córdoba, Argentina. Resumen recuperado de http://www.conicet.gov.ar/new_scp/detalle.php?keywords=IHEM&id=24623&congresos=yes&detalles=yes&congr_id=2879862
  112. Pacht, A. (1984). Reflections on perfection. American Psychologist, 39(4), 386-390. doi: 10.1037/0003-066X.39.4.386
  113. Pamies, L., & Quiles, Y. (2014). Perfeccionismo y factores de riesgo para el desarrollo de trastornos alimentarios en adolescentes españoles de ambos géneros. Anales de Psicología, 30(2), 620-626. doi: 10.6018/analesps.30.2.158441
  114. Parker, W. (1997). An empirical typology of perfectionism in academically talented children. American Educational Research Association, 34(3), 545-562. doi: 10.3102/00028312034003545
  115. Philippi, M., & Lora, V. (1999). Bulimia nerviosa, depresión, auto-estima, actitudes disfuncionales y perfeccionismo en adolescentes puertorriqueños/as. Revista Puertorriqueña de Psicología, 12(1), 9-27. Recuperado de http://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/120
  116. Piñeiro, R. (2007). Perfeccionismo y creencias de autoeficacia como factores predictores del rendimiento académico (Tesis de licenciatura). Universidad Adventista del Plata, Entre Ríos, Argentina.
  117. Preusser, K., Rice, K., & Ashby, J. (1994). The role of self-esteem in mediating the perfectionism depression connection. Journal of College Student Development, 35(2), 88-93.
  118. Quinteros, R. (2007). Perfeccionismo infantil: personalidad y estilos de crianza como variables predictoras (Tesis de licenciatura). Universidad Adventista del Plata, Entre Ríos, Argentina.
  119. Rice, K., & Preusser, K. (2002). The Adaptive/Maladaptive Perfectionism Scale (AMPS). Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(4), 210-222.
  120. Rice, K., Kubal, A., & Preusser, K. (2004). Perfectionism and children´s self-concept: Further validation of the Adaptive/Maladaptive Perfectionism Scale. Psychology in the Schools, 41(3), 279-289. doi: 10.1002/pits.10160
  121. Rodríguez-Jiménez., T., Blasco, L., & Piqueras, J. (2014). Relación entre subtipos de sintomatología obsesivo-compulsiva y de perfeccionismo en adolescentes. Psicología Conductual, 22(2), 203-217.
  122. Rosewall, J. (2009). Prevalence, correlates and moderators of eating pathology in New Zealand women, adolescent and preadolescent girls (Tesis doctoral, University of Canterbury, UK). Recuperada de http://ir.canterbury.ac.nz/handle/10092/2223
  123. Roxborough, H. (2008). "I want you to think I'm perfect and it's killing me": The interpersonal components of perfectionism and suicide in a test of the social disconnection model (Tesis de maestría, University of British Columbia, Vancouver, Canada). Recuperada de https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0066548
  124. Roxborough, H., Hewitt, P., Kaldas, J., Flett, G., Caelian, C., Sherry, S., & Sherry, D. (2012). Perfectionistic self-presentation, socially prescribed perfectionism, and suicide in youth: A test of the perfectionism social disconnection model. Suicide and Life-Threatening Behavior, 42(2), 217-233. doi: 10.1111/j.1943-278X.2012.00084.x
  125. Ruiz, D. (2014). La regulación verbal en la infancia y adolescencia: su importancia en el estudio de la personalidad (Tesis doctoral). Universidad de Almería, España.
  126. Ryan, R., & Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. doi: 10.1006/ceps.1999.1020
  127. Ryan, R., & Deci, E. (2009). Promoted self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 171-195). New York: Routledge/Taylor y Francis Group.
  128. Saling, M., Ricciardelli, L., & McCabe, M. (2005). A prospective study of individual factors in the development of weight and muscle concerns among preadolescent children. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 651-661. doi: 10.1007/s10964-005-8953-1
  129. Schell, C. (2006). Overcome by perfection: A treatment manual for children with perfectionism (Tesis de maestría, Athabasca University - University of Calgary - University of Lethbridge). Recuperada de http://dtpr.lib.athabascau.ca/files/loi/SchellCelesteLetter.pdf
  130. Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive-behavioural analysis. Behaviour Research and Therapy, 40(7), 773-791. doi: 10.1016/S0005-7967(01)00059-6
  131. Slaney, R., & Johnson, D. (1992). The Almost Perfect Scale. Unpublished manuscript, Pennsylvania State University, United States of America.
  132. Slaney, R., Rice, K., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. (2001). The revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 130-145.
  133. Stallard, P. (2007). Pensar bien - Sentirse bien. Manual práctico de terapia cognitivo-conductual para niños y adolescentes. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  134. Stoeber, J., & Childs, J. (2011). Perfectionism. In R. Levesque (Ed.), Encyclopedia of adolescence (Vol. 4, Pt. 16, pp. 2053-2059). New York: Springer.
  135. Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10(4), 295-319. doi: 10.1207/s15327957pspr1004_2
  136. Strober, M. (1980). Personality and symptomatoligical features in young, nonchronic anorexia nervosa patients. Journal of Psychosomatic Research, 24(6), 353-359. doi: 10.1016/0022-3999(80)90027-6
  137. Tyrka, A., Waldron, I., Graber, J., & Brooks-Gunn, J. (2002). Prospective predictors of the onset of anorexic and bulimic syndromes. International Journal of Eating Disorders, 32(3), 282-290. doi: 10.1002/eat.10094
  138. Uz-Baş, A. (2010). Uyumlu-Uyumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması (Turkish adaptation of Adaptive-Maladaptive Perfectionism Scale). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 128-136. Recuperado de http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/article/view/1058000196
  139. Uz-Baş, A. (2011). Dimensions of perfectionism in elementary school-aged children: Associations with anxiety, life satisfaction, and academic achievement. Education and Science, 36(162), 261-272. Recuperado de http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1096
  140. Uz-Baş, A., & Siyez, D. (2010). Adaptation of the Child and Adolescent Perfectionism Scale to Turkish: The validity and reliability study (Çocuk ve Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Elementary Education Online, 9(3), 898-909. Recuperado de http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000038018
  141. Vulić-Prtorić, A. (2004). Depresivnost u djece i adolescenata. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  142. Wilksch, S., Durbridge, M., & Wade, T. (2008). A preliminary controlled comparison of programs designed to reduce risk of eating disorders targeting perfectionism and media literacy. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47(8), 937-947. doi: 10.1097/CHI.0b013e3181799f4a
  143. Yang, H., Hong, C., Tao, X., & Zhu, L. (2015). Revising the Child and Adolescent Perfectionism Scale: A test of the four-factor structure in a Chinese sample. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 48, 1-12. doi: 10.1177/0748175615578733